English version: "The Universalization of the Nation-State and the historical origin of its institutive order" Inicio      Agregar a Favoritos    Contáctenos    

Sobre el Colapso de los Imperios, la Fragmentación del Estado, y el Equilibrio de Poder y de Imaginarios Sociales en la Historia Mundial.
Origen y función legitimante de los Padres Fundadores en el itinerario sociopolítico moderno de los estados nacionales (1808-1989).
Por Joaquín E. Meabe, Jorge G. Paredes M., y Eduardo R. Saguier. Y la colaboración de Maximiliano Korstanje.

Comentarios

Comentarios Selectos (con referencias bibliográficas) de la correspondencia sobre el Proyecto de Investigación referido a la Conexión entre África, Asia, Medio Oriente, Europa Oriental y América Latina (La firma de cada mensaje está acompañada con la afiliación institucional y el título de la principal obra del autor respectivo).

Listado de Firmantes:

Abaka, Edmund (University of Miami at Coral Gables);
Andersen, Walter (School of Advanced International Studies/Johns HopkinsUniversity);
Angulo Fuentes, Arsenio (Universidad de San Petersburgo, Rusia);
Arias Mora, Dennis F. (Universidad de Costa Rica);
Cain, Peter (Sheffield Hallam University, UK);
Camara, Mohamed S. (Embry-Riddle Aeronautical University in Daytona Beach, Florida, USA)
Capurro, Rafael (U. de Stuttgart, Alemania);
Colomer, Josep M. (Universidad Pompeu Fabre, España);
Cribb, Robert (Australian National University);
Darling. Linda T. (University of Arizona, USA);
Dube, Saurabh (El Colegio de México);
Esherick, Joseph (University of California, San Diego, USA).
Gran, Peter (Temple University, USA);
Herrera, Bernal (Universidad de Costa Rica);
Ingrao, Charles (Purdue University, USA);
Kahler, Miles (University of California, San Diego, USA). 
Kaufmann, Eric (Birkbeck College, University of London, UK);
Martensson, Ulrika (The Norwegian University of Science & Technology, Norway);
Meabe, Joaquin E. (UNNE, Argentina);
Migdal, Joel (University of Washington, USA);
Paz dos Santos, Raquel (IFCS/UFRJ, Brasil);
Rex, John (University of Warwick, UK):
Weatherford, Jack (Macalester College, St. Paul, Minnesota, USA.);
Webre, Stephen (Louisiana Tech University, USA);
Young, Crawford (University of Wisconsin Madison, USA);
Zartman, I. William      (The Johns Hopkins University, USA);
Zellman, Ariel (Northwestern University, USA);

 

Cartas

 

Dear Eduardo Saguier,

congratulations for this excellent project of, what I good call, critical history writing. I consider your work as a kind of second-order view of what the "official history" says/said about what happened ("erga"). The task of critical history should be, from my perspective, a critical reflection on such official "logoi" and particularly of their founding distinctions. Of course, every observer has his/her own bias and it is an open task of (second-order) history writing to be observed by other colleagues particularly from other cultures, with other singularities. I would like to suggest that historians take special care of the institutions, norms, media, and policies underlying (explicitly or implicitly) the production, distribution, and use of messages (of all kind) in different societies. I miss, particularly in museums, a specific informational view of history: who had the power to distribute messages? under what constraints? with what means? with exclusion or inclusion of whom? In other words, historians must become (more) aware not only of economic and political processes but also of communication and information processes as well and the power structures they were based upon. In case there is a written tradition of such moral and/or political rules/norms, historians can make an important contribution to
what I call Intercultural Information Ethics (IIE).

kind regards
Rafael Capurro
U. de Stuttgart, Alemania
Autor de  Lleva la implantación mundial de la red a una ética global de la información? En: Concilium 2005,


 

Eduardo:

El breve mensaje de Linda T. Darling es muy interesante. En primer lugar plante la cuestión del vocabulario y de nuestros usos. Este es un problema relacionado con los presupuestos con los que se hace la historia.
Ella dice que tanto el vocabulario como los usos están más allá de lo que ella hace y de su trabajo, aunque nos recepciona muy gentilmente. Después viene sus preguntas.
Pero antes de sus preguntas conviene tener en cuenta que debemos decir algo acerca de ese más allá. Conviene preguntarle si estamos más allá de su temática o más allá de su dispositivo en orden al trabajo histórico. ¿El Proyecto ha ido demasiado lejos? En cierto modo hemos salido de la historia estándar tal como se hace hoy. ¿Podemos compatibilizar?
Luego viene las preguntas.  Primero hay que decirle que lo que estructura o lo que organiza la serie de sucesos es una conexión causal compleja que se da en el plano de la obligación política. La historia no ha examinado este asunto y eso ya de por sí origina un problema en orden a hacernos entender. Además la conexión no es solo una conexión o vinculo causal entre individuos que obedecen o desobedecen el orden establecido. Esto sería la aitía de Tucídides o sea la causa próxima o si se quiere lo que resulta ostensible en los testimonios y lo que se suele tomar como la evidencia o los hechos. Sin embargo los hechos no hablan por sí mismos y aquí hay que recordar la doble distinción de Tucídides entre actos (erga) y discursos (logoi) y lo que entretiene (lo accesorio) y lo que es permanente (lo principal), o si se quiere, entre lo que es meramente narrativo y lo que resulta inteligible en relación con nuestra actual situación histórica.
El que se limita a describir hechos siempre pone su punto de vista (término quizá demasiado débil para individualizar el modo ideológico de hacer historia) y eso es lo que ha hecho la historiografía de los dos siglos anteriores. De manera que la tarea crítica solo en el plano de la aitía tucidideana consiste en expurgar y limpiar los hechos de esos puntos de vista o, si quiere, mostrar el acople mítico que se ha agregado a los hechos y que se relaciona con la función disciplinaria que ha servido para justificar el dispositivo de dominación que se ha servido de esos hechos. Los héroes han servido de modelos disciplinario para justificar una secuencia regresiva: Se parte de la dominación establecida y se remite esa dominación al pasado para lo cual se invoca a una figura que se pone como emblema que justifica el orden establecido por los que escriben la historia. Esto lo hace Mitre con San Martín y Lecuna con Bolívar. Esta tarea importante de por si es solo una parte del proyecto. la otra parte es la que se ocupa de establecer una nueva plataforma para tornar inteligible el conjunto de sucesos en el segmento determinado. Y eso nos lleva a la prótasis tucididiana, o se a las causa mas amplias o remotas o más complejas, o sea a las verdaderas causas. Esto lleva restablecer los hechos y colocarlos en su lugar. Aquí no hay una controversia sobre distintas verdades históricas. No se trata de interpretación ni de subjetividad porque no es un problema hermenéutico aunque de ello se derive otro problema de historia conceptual tal como entiende Reinhart Koselleck.
Pero además debemos señalarle que ocurre que la historia de Iberoamérica está patas para arriba y que lo que hay que hacer es ponerla de nuevo en su lugar con los pies en la tierra. Y al decir las cosas como son hay que dar nombre a los fenómenos políticos examinado al mismo tiempo como funcionaron realmente. Y allí aparece la cuestión de la symmakhía en el caso de los contingentes que actúan como cuerpos políticos sin asiento territorial permanente como el Ejercito de los Andes a partir del Acta de Rancagua por ejemplo.  Y allí aparece el fenómeno paralelo de los cuerpos políticos con soberanía restringida o sea los staatsfragmente de Jellinek. En ese nuevo horizonte la obligación política tiene lazos complejos que los hechos pone de manifiesto: los individuos expresan ideales, valores y actitudes que se deben conectar con los comportamientos para entender las obediencias y las desobediencias y para explicar las afinidades y los antagonismos. Los mismos estándares de comportamiento o sea las rutinas como la conservación los dispositivos de derecho privado colonial o la conservación de organizaciones como los cabildos ponen de manifiesto una combinación de prevención e incertidumbre  que reclama un marco de inteligibilidad más amplio y allí viene en nuestra ayuda Castoriadis con su teoría del magma social en el que se edifica el orden instituyente cuya construcción imaginaria surge de los hechos como un complejo dispositivo de comportamientos relacionados con las posiciones que hacen nacer los derechos y los deberes y allí reaparece Jellinek con su teoría de los derechos públicos subjetivos y los cuatro estatus (activo, pasivo, positivo y negativo) que sirve de plataforma explicativa de los diversos comportamientos de obediencia y desobediencia, de adaptación y de conflicto. Sin duda esto es demasiado complejo y necesita se ampliado para justificar la inteligibilidad que intentamos alcanzar.
He puesto en negrita todos los términos que estimo que en nuestro vocabulario aparecen como palabras con difícil o desconocida significación. Esto pone en evidencia que debemos atender un poco más a la cuestión de los fundamentos. Y esto siempre pasa cuando se encara una investigación original y compleja. Uno deja cabos sueltos en el camino y la gente tiene todo el derecho a preguntar y hasta a rechazar aquellos puntos que escapan a su marco de referencia. No hace falta poner mas que un ejemplo porque esto es algo demasiado conocido. Por ejemplo la falta de atención al modo de producción esclavista ha ocasionado un tembladeral en el marxismo pero Marx no estaba especialmente dedicado a la antigüedad sino que se orientó a la explicación del fenómeno capitalista en el mundo moderno. Esto no lo pongo como excusa sino como registro de un problema que solo en parte podemos resolver porque no vamos a hacer filosofía de la historia ni estamos ocupados en solucionar los problemas de la teoría de la historia. Por lo tanto solo creo que debemos aclarar aquello que se relaciona directamente con nuestro trabajo.

Joaquín E. Meabe


 

 

Dear Eduardo:

Thank you for your communication.  You are dealing with issues and a vocabulary that are really beyond my area, although you are welcome to get out of my work anything that you find helpful.  I could not tell from your
article what you were driving at, since you mentioned a series of events without saying what it was about them that you found relevant to your schema.  Are you simply identifying different periods or are you saying that they are organically related to one another?  Is there a causal chain there?

Linda T. Darling
Associate Professor of History
University of Arizona
Autora de: Ottoman Politics through British Eyes,
http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=97921443

 


Dear Prof. Saguier,
Thank you for bringing your project to my attention. I am interested in comparative and world historical interpretations and will follow your venture with interest.
yours,


Peter Gran
Temple University, USA
Autor de: Beyond Eurocentrism. A New View of Modern World.

 


Eduardo:

Aquí te mando la tesis y el mail que me mandó Marco Cabrera-Geserikc. 
Como puedes ver el ha asumido el compromiso con el proyecto  de modo completo. Además del héroe nacional Juan Santamaría me ha parecido que vale la pena dedicar un capítulo que puede ir en apéndice a Jacobo Arbenz porque es el último héroe con el que se puede forjar una perspectiva histórica en Iberoamérica ya que su registro remite a una distancia temporal de más de medio siglo, lo que significa que ha sido ya incorporado a la historia, aunque persiste su presencia con la figura emblemática de un escenario político en irresolución acerca del futuro. Quizá haya que agregar otro apéndice acerca del Che Guevara. Habría que ver.
De todos modos lo de Arbenz es en extremo importante y las incertidumbres acerca de su renuncia se transmiten a su figura emblemática, de manera que resulta ser su figura histórica un emblema de incertidumbre denostado por la derecha centroamericana y dejado de lado por la izquierda radicalizada que luego se ha orientado hacia la guerra de guerrillas en la década siguiente a su derrocamiento. Y, aun hoy, el dilema centroamericano sigue siendo el dilema del escenario de Arbenz en 1954. A esto me refiero con la perspectiva histórica y esto es lo que lo distingue del Che.
Además la experiencia del Che ha sido sublimada de tal modo que sus ideas nada tienen que ver con su idealización actual y con el entorno mítico que cubre su figura. Los mismos Diarios de la moticicleta, esa por otra parte estupenda película de Walter Salles, tiene su anclaje en el mito que ha vulgarizado el retrato que se reproduce en camisetas y tatuajes. que llevan personas cuya conciencia no participa para nada de las ideas y expectativas del personaje histórico.
Al contrario el burgués Arbenz alimenta por su contexto y reproduce por sus implicancias un escenario de irresolución histórica concreta que aun hoy es parte del debate inconcluso sobre el futuro de Centroamérica.
Creo que debemos discutir todo esto.

Joaquín E. Meabe

 


Estimado Eduardo;

Muchas  gracias por responderme y me parece muy interesante tu investigación. Acá en Chile la historiografía es poco propensa a los estudios comparados. Me interesa, yo estudié en Rusia, Universidad de San Petersburgo, y tengo material vinculado a su tema (aún no lo tengo aún traducido) por lo que no he preparado un artículo. Seria interesante seguir en contacto en este sentido y si es posible en participar con una ponencia...
Por ahora estoy algo entrampado en el tema del colaboracionismo, viendo el tema de las fuentes y definir mejor el objeto de investigación. El del tipo institucional (Iglesia) , por las características de la dictadura chilena y su transición. es interesante pero, hay que ver la factibilidad. Acá en chile no es nada fácil investigar este tipo de temas.. rompe la cristalería...   Seguimos en contacto
Afectuosamente

A Angulo Fuentes
Universidad de San Petersburgo, Rusia
Autor de: Miedo en la Modernidad del Cine; y de La modernidad a través del cine de rainer Werner Fassbinder


 

Eduardo

Thank you very much.  I look forward to looking over this material and sharing it with my Middle East specialist colleague, Dr Nazir Atassi, who is interested in similar comparative themes.
In Costa Rica last week I had the pleasure of meeting your colleague Dr Joaquín Meabe, who spoke very highly of you.  We had a long and interesting conversation about comparative history.

Stephen Webre
Louisiana Tech University
Editor de: La sociedad colonial en Guatemala:. estudios. regionales y locales. Antigua: Centro de Investigaciones Regionales de ..

 

 


Dear Dr. Saguier --

Thank you very much for sending the copy of your fascinating paper.  Your analysis very effectively captures the pathway from the rise of anti-colonial nationalism and its genetic ties to the founding father generation, to the revolt of a new generation in the democratization.  Naturally I am gratified to learn that THE AFRICAN
COLONIAL STATE has made the journey to Argentina...

Crawford Young
University of Wisconsin Madison, USA
Young became an Assistant Professor at Wisconisin in 1963, and published his first major work, Politics in the Congo: Decolonization and Independence. He became prominent as the author in 1976 of the highly influential The Politics of Cultural Pluralism, which was awarded the Herskovits Prize by the African Studies Association. His 1994 book, The African Colonial State in Comparative Perspective, won the Lubbert Prize from the American Political Science Association as the best book written that year in the field of Comparative Politics.

 


 

Estimado Eduardo:
Agradezco su gentileza por incorporarme al proyecto del Orden Instituyente y el mito del héroe. De momento, mis investigaciones han girado en torno al impacto del nazismo en la sociedad costarricense, pero ello me ha llevado a considerar diversos aspectos en torno a lo heroico y lo monstruoso en la historia política, sobre todo al tratar con la cuestión nazi y la cuestión antifascista en la izquierda. De allí que, desde que me enteré del proyecto, tuve mucho interés en él y le avisé de inmediato a David. Acá, durante los días del Congreso de Historia, pude conocer brevemente a Joaquín Meabe, y también le escribiré.
Para el futuro cercano, trabajaré aspectos de ideas autoritarias en la primera mitad del siglo XX, también en Costa Rica, y la cuestión del mito del héroe (y paralelamente lo monstruoso) no deja de ser una variable de suma importancia para mis intereses. Ignoro cuánto encaja mi enfoque inicial en el conjunto de sus proyectos, pero le reitero todo mi interés en participar de estos.
Le mando un saludo muy cordial,

Dennis Arias Mora
Universidad de Costa Rica
Autor de: La novela histórica como andamiaje reflexivo de los grandes problemas de la historia en América Central: un comentario a Manosanta (1996) de Rafael Ruiloba”. En: Istmo (revista virtual de estudios literarios y culturales centroamericanos), nr. 9, julio-diciembre, 2004.

 


Dr. Eduardo Saguier

Estimado Dr. Saguier:
Gracias por el mensaje y los textos enviados. El proyecto propuesto me parece de una enorme envergadura y de una gran importancia. Tiene la ventaja de una amplia visión espacial y temporal, y de aglutinar muy diversas perspectivas analíticas. Aun no lo he leído con la intensidad que requiere, pero tras una primera lectura a vuelapluma, y desde la ignorancia (no soy historiador), aventuraría algunos pensamientos en voz alta, para no ser simplemente laudatorio (lo soy), sino también proponer un diálogo.
1. Estoy convencido de que buena parte de la historia de las naciones que habían sido colonias durante la modernidad, tiene sus raíces en esa etapa colonial. En esa medida, vincular ambas etapas es crucial. Al mismo tiempo, también creo que, en una perspectiva comparatista, habría que distinguir más entre dos procesos: el de la formación de las naciones o estados que surgen tras el colapso de los imperios de los que surgen, y la posterior crisis de dichos estados y/o naciones. Ello no implica, en absoluto, que ambos procesos no estén relacionados, pero tampoco habría una causalidad que permita reunirlos en un solo proceso. Por ejemplo, el tiempo que transcurre entre el surgimiento y la crisis de dichos estados nacionales es muy diversa según haya sido el imperio español (grosso modo 150 años), el otomano (unos 80 años), o el inglés y francés (bastante menos). Esto pareciera insinuar que la actual crisis está influido por factores
 "horizontales" que todos comparten, al margen de su "vertical" historia poscolonial.
2. Creo apasionante la propuesta de comparar diversos colapsos imperiales y la posterior aparición de estados poscoloniales, y estoy seguro que ello arrojará mucha luz al proceso. Un peligro a evitar, que no aparece en el texto enviado, pero sí en otros estudios que adoptan una perspectiva comparatista, es el de intentar delinear un cierto camino básico que todos los estados, en este caso los poscoloniales, grosso modo y pese a sus especificidades, seguirían. Este cuasi-automatismo intelectual (que, repito, no está en su texto, pero vale la pena mencionarlo) nos viene de la modernidad occidental e ilustrada, para la cual hay una única historia universal, que todas las sociedades siguen, lo que hace necesaria ver en qué etapa de ese proceso está cada sociedad. Lo cierto, sin embargo, es que cada sociedad, al tiempo que está inmersa en ese sistema-mundo del que habla Wallerstein, también responde a factores internos.
3. Creo que, acaso, sería útil establecer algún tipo de subdivisión al interior de la investigación, pues tanto la complejidad de los temas como lo variado de los enfoques analíticos implicados, hacen muy difícil manejarlos en conjunto. Básicamente, veo tres grandes áreas:
a. La descomposición imperial y el surgimiento de estados.
b. La función instituyente de los Padres de la Patria
c. la crisis del orden instituido y expresado en la Historia oficial.
Ello permitiría, por ejemplo, y situándose en el punto b., entrar a comparar con algún detalle el accionar de personajes tan diferentes como Bolívar, Toussaint-Loverture, Morelos y Tiradentes.
Lo anterior no implica, obviamente, que todos los procesos no estén fuertemente imbricados, sino que en una primera etapa acaso convendría establecer sub-áreas.
En todo caso, esto no es sino una reacción inicial, a la que yo mismo no doy importancia, a un proyecto realmente apasionante, cuyos resultados preliminares ya son de una enorme riqueza conceptual, y abren vías de investigación en buena medida insospechadas. Yo estoy en este momento abocado a investigar la otra punta del colonialismo: su surgimiento, y ello desde la perspectiva de sus relaciones con la modernidad. Pero igual espero seguir dialogando con ustedes. Reciba un saludo tan agradecido como cordial de

Bernal Herrera
Universidad de Costa Rica
Autor de: Estética y Política. Roberto Arlt y la narrativa hispanoamericana.  Madrid: Ediciones del Orto, 2004; y de Arlt, Borges y Cía. Narrativa rioplatense de vanguardia. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica, 1997.

 


 

Estimado Profesor Saguier:

Muchas gracias por su mensaje y el archivo. Me parece bien y muy útil su idea. Estaremos en contacto.
Saludos,

Saurabh Dube
El Colegio de México
Saurabh, Dube (coord.), 1999, Pasados poscoloniales: colección de ensayos
sobre la nueva historia y etnografía de la India, El Colegio de México,


 

Dear Eduardo Saquier,

Thank you for letting me see Professor Cribb's comment on your paper. No doubt you will sort this out between you and produce a revised paper. I think that the whole exercize has been very valuable and I expect to learn much from it,
Sincerely,

John Rex 
University of Warwick, UK
Autor de:Ethnic identity and Ethnic mobilization in Britain, Monographs in Ethnic Relations, Centre for Research in Ethnic Relations, University of Warwick, 1991.

 


 

Dear Eduardo Saquier,

Thank you for sending me your revised paper. I shall let you have any observations in due course. I also hope to send you next month a report which I am writing ion collaboration with a colleague in Hong Kong/China on The Most Important Research Centres on Immigration and Race/Ethnic Relations around the World,
Sincerely,

John Rex.
Professor Emeritus,
Universityof Warwick, England

 


 

Dear Professor Saguier,

Thank you for your note and the attached document.  I very much like the idea of looking comparatively at state formation (the institutive order, you mention).  I have attached an article I recently finished for a revised edition of Mark Lichbach and Alan Zuckerman, eds., Comparative Politics (Cambridge University Press, forthcoming).  You will see, it spends some time on the comparative disintegration of empires and the effects on state formation.
Let me wish you the best of luck on your project and conference.
Sincerely,

Joel Migdal
University of Washington, USA
Joel S. Migdal is the Robert F. Philip Professor of International Studies in the University of Washington’s Henry M. Jackson School of International Studies.
His books include Palestinian Society and Politics, Peasants, Politics, and Revolution, Strong Societies and Weak States, Through the Lens of Israel, and (with Baruch Kimmerling of the Hebrew University of Jerusalem) Palestinians: The
Making of a People


 

 

Dear Eduardo,

Professor Cribb's remarks are quite pertinent. In fact, his comparison of the dismantlement of  Dutch and French colonial empires in Southeast and East Asia recalls the "last minute-balkanization" of the former French West Africa federation into the current nation-states of Benin, Burkina Faso, Cote d'Ivoire, Guinea, Mali, Mauritania, Niger, Senegal (plus Togo). One does see here a pattern in the outcome of decolonization in the former French empire. On the other hand, even though the British, mainly through Lord Luggard, succeeded in creating a somewhat loose federal colony in Nigeria (loose because of the deep regional differences between North and South) which now is the largest, most populous and economically strongest country in West Africa, they failed to integrate Kenya, Uganda and Tanganyika into an actual British East Africa. This, in my opinion, also corroborates the professor's view on the reconfiguration of British colonies in Asia to result in present day Malaysia, Singapour and Brunei. There are definitely legitimate similarities and differences to be explored. 
In any case, I have received the second version of your paper and will send you my feedback once I am done with a research project that I am in the process of completing.
Thank you for your patience.

Mohamed Saliou Camara
Embry-Riddle Aeronautical University in Daytona Beach, Florida, USA
Autor de: His Master’s Voice: Mass Communication and Single Party Politics in Guinea Under Sékou Touré. Trenton, N.J.: Africa World Press

 


 

Dear Mr. Saguier,

I would be very pleased to be added to the website in which you plan to make cross-cultural/cross-national comparisons.  I have long maintained that there has been insufficient study of Latin America in academic circles and I think it offers some excellent examples of state crisis, nation building, and challenges of economic development that are, as you note, a global phenomenon.  Please keep me informed on development.
I have recently been invited to give a paper on India at a conference on India in late August being organized by the Foreign Ministry.  Unfortunately, I will be in Europe at that time and so had to regret.  Are you involved in that effort?
Best wishes,

Walter Andersen
  South Asia Program
  School of Advanced International Studies/Johns Hopkins University  Washington DC


 

Dear Professor Saguier,
   Thank you very much for your interesting paper.  I agree very strongly than not enough research has been done on the structural similarities and differences between different imperial structure or on the differing patterns of imperial dismantlement.  My own interest is in both Southeast and East Asia -- the reasons why Dutch rule in the East Indies was followed by a single independent state, whereas French rule in Indochina led to three successor states, as well as the complex reconfiguration of British colonies to produce Malaysia, Singapore and Brunei.  I am also very much interested in the end of the 'Chinese' empire, which you don't mention at all in your paper.  It is an intriguing case of an empire ruled by a semi-assimilated alien minority, the Manchus, which was then faced with a choice between disintegrating into its various ethnic components (Chinese, Mongol, Tibetan Uighur etc.) or reconfiguring itself as a multi-ethnic nation-state.
  I would be very pleased to hear more about your work as it takes shape.
 Best wishes

Robert Cribb
Australian National University
Autor de: Historical Injustice and Democratic Transition in Eastern Asia and Northern Europe: ghosts at the table of democracy (with Kenneth Christie) (2002)

 


 

Prof. Saguier

It's a great project.  At the conference launching Crawford's and Beisinger's work I urged a comparison of the comparison of Easten Europe with decolonized, not contemporary, Africa, and the parallel betwen decolonized Africa and LA, over a century apart, demands analysis.  Good luck on your work; I look forward to further news. 

I. William Zartman
The Johns Hopkins University
Autor de: Collapsed States: The Disintegration and Restoration of Legitimate Authority. Boulder, CO: Lynne Rienner, 1995.


 

Hello again,
A few brief comments on the draft you sent me...
1. I am embarrassed to admit that much of this is pretty far over my head.  While the themes and ideas seem familiar (modalities of decolonization, writing of the official stories of the nation, development of identity through elite led processes), many of the terms and concepts are new to me. 
2.  I do find particularly interesting the notion that artificial (re-)construction of national identities and its concomitant segregation of historical context may lead to increased fratricidal conflicts.  What I would interested to see more of is an exploration of what these historical contexts were that have been "segregated" away.  Are you pointing to pre-colonial identities that are not easily confined to colonial borders?  Are you referring to older elite colonial identities that broke down along with decolonization? 
3.  It seems that the theory would benefit from an explicit geographic element.  That particular elites and ideologies take the upper hand in constructing exclusive national identities is a given; how this identity is extended and solidified over what territory is another question altogether.  If fratricidal conflicts following decolonization truly follow from notions of what constitutes the physical manifestation of the nation and not simply from economic greed or elites striving for greater power and dominance, the space under contest must itself have meaning.
 I have no doubt that I missed many of the nuances of the piece in my quick read, so my comments are likely more reflective of my own interests as I saw them expressed in the piece.  That said, this seems like a very fruitful and interesting project, and I would love to hear more about it as it develops.
Best wishes!

Ariel Zellman, M.A.
Ph.D. Student
Department of Political Science
Northwestern University

 


 

Hi Eduardo,

I apologize for my late response.  Things have been more than a little crazy here in Chicago as of late.  Just for the record, I am not a professor yet, just a Ph.D. student.  I am far from an expert in Latin American politics, but the comparison seems sound.  However, my understanding is that borders particularly in South America have been only weakly contested and barely contested at all in the modern period. 
Aside from folks like Simon Bolivar who sought to unite several of the newly independent states, I am not aware of any outstanding border disputes, etc... this is of course not to say that there are none.  It's just not information in the realm of my knowledge.  One book I found to be particularly interesting regarding latin American state development was Miguel Centeno's book: Blood and Debt: War and the Nation-State Latin America. In this book he makes the argument that persistant state weakness in Latin America is best attributed to the absence of the serious threat of interstate war.  Admittedly there are a number of problems to this theory.... many of my Latin Americanist friends have pointed out a number of historical issues as well as the obvious cause-effect issues inherent to the Tillyesque bellicist approach.  An interesting read nonetheless that may relate to your topic of interest.
My particular interest is in examining prolonged territorial disputes that cannot be readily explained by standard realist or liberal economic/cooperation models.  I make the argument for disputes that exist in Israel, Serbia, Armenia, and the like, questions over who has what right to what territory is as much informed and prolonged by questions of national identity as they are determined and guided by strategic moves by government, state, and military.  I suspect that geographic notions of collective self are not limited to these conflicts but rather lie latent in most collectively imagined nations.  These cases in particular pop out largely because their borders are contested.
In any event, I'll try to peruse your draft today and send comments in a timely fashion.  I apologize again for the delay, but do hope we can correspond again soon.
best wishes,

Ariel Zellman, M.A.
Ph.D. Student
Department of Political Science
Northwestern University

 


 

Eduardo:
Fuí muy bien recibido en Costa Rica y parece que la Universidad va aceptar hacerse cargo no solo de participar y apoyar el proyecto sino tambien de coordinar la sección centroamericana y de ofrecer su plataforma institucional para todo incluso para un congreso. Mañana hablo con la autoridades que ya antidiparon esta acepctación. Hay además una gran espectativa por la conferencia sobre el Orden Instituyente. Ese jóven Marco Cabrera también esta sumado al proyecto y lo mismo que David tiene mucha polenta y mucha capacidad.
Creo que la cosa va muy bien. Hasta se habló de la posibilidad de una Revista para el proyecto.

Joaquín Meabe

 


 

Eduardo:

Un fraternal abrazo. Te envío dos artículos que sé que te van a interesar. Uno es de Daniel Yépez quien analiza el movimiento juntero español pero desde la óptica que proporcionan las fuentes inglesas. El otro es el texto de la conferencia que diera el estudioso peruano Edgar Montiel en Argentina, el año pasado, durante el II Congreso Internacional Extraordinario de Filosofía. Encuentro un enfoque bastante novedoso del proceso separatista hispanoamericano y que tiene algunos puntos que se asemejan al enfoque que últimamente estás enfatizando en el sentido de encontrar lo que tienen en común los diversos procesos separatistas que se han dado en el mundo a partir del siglo XIX y que de una u otra manera están realmente imbricados toda vez que son procesos históricos que se han dado cuando ya estaba en plena marcha el proceso de mundialización o globalización, cuyos inicios se retrotraen a los siglos XV y XVI. La historia-mundo exige perspectivas integradoras.
Seguimos en contacto


Jorge Paredes


Dear Dr. Saguier,

Thank you so much for contacting me.  Spain and its empire has long been one of my academic interests (my paternal ancestry is Castilian) and I very much share your scholarly interest in the role that nation states have played in the current turbulence in Africa, the Middle East and Eastern Europe.  I am, however, less knowledgeable about the Latin American statebuilding experience except for Benedict Anderson's important Imagined Identities.  I will, however, discuss the parallels with my friend and colleague Ariel de la Fuente, who just returned from Argentina last week.

In the meantime, I have attached my curriculum vitae with an offer to send you offprints (or e-files) of any of my scholarly articles that interest you.
Regards,

Charles Ingrao
Purdue University
Autor de: State and Society in Early modern Austria. West Lafayette, Indiana Purdue University Press 1994,


 

Eduardo,

Quisiera que incluyeras al historiador costarricense Dennis Arias como investigador en el proyecto de El Orden Instituyente y el Mito del Héroe. Arias es un excelente historiador costarricense que se ha estado especializando en el estudio del totalitarismo, en nazismo, en discurso histórico y en historia política. Le comenté a Dennis este interés y él se encuentra muy motivado de participar en el asunto. Te mando este corrreo con copia a la cuenta de Arias, para que la tengas entre tus contactos.
Un abrazo,

David
David Díaz-Arias

 


 

 

Dear Dr. Saguier,
Thank you for your mail and the attached draft article. I am not an expert in this field at all though I do think that you are raising some interesting questions of comparative history. If you are not familiar with it already, I would advise you to look at A. G.Hopkins (ed), Globalisation in World History (2002)where questions about the relations between empires, globalisation and the nation state are all discussed especially in Hopkins' own chapter  'The History of Globalisation - and the Globalisation of History?'
Yours sincerely,


Peter Cain
(Sheffield Hallam University, UK);
Autor de: British Imperialism, 1688-2000

 


 

Hola Eduardo:

Informo que el "Laboratório de Estudos do Tempo Presente" en el Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (UFRJ) a cual soy afiliada acepta su invitación para colaborar o prestar su adhesión por favor hágamelo saber. El Tempo Presente (www.tempopresente.org) es un centro de investigación muy prestigiado en el Brasil. Su director el profesor Francisco Carlos Teixeira coloca a su disposición del evento el espacio el Fórum Cultural de la UFRJ, ubicado en la Praia Vermelha/Urca/ Rio de Janeiro. Un espacio muy amplo, bonito e con buenas instalaciones para sediar el simpósio, puede mirarlo en na página www.ufrj.br .
Gustaría de saber con más clareza como podemos participar de la obra de investigación colectiva e escala mundial propuesta por ustedes, pues nosotros, somos vários investigadores, nos interesamos mucho por el tema.
Aguardo su contacto.
Un abrazo.

Raquel Paz.
IFCS/UFRJ, Brasil
Autora deNova Argentina: imaginário de uma nação. ... así como de
Refletindo sobre relacoes Brasil-Argentina a partir da diplomacia. cultural (1930-1950)”. ...

 


 

Caro sr. Saguier,
Muito obrigado pelo convite. Gostaria muito de participar e saber mais detalhes sobre esta investigação. Afora o congresso e a página web, que outros tipos de atividades vocês desenvolvem?
Cordialmente,


João Maia
Maia, João Joao Marcelo Ehlert (Fundação Getulio Vargas, Brasil);
Autor de: A terra como invenção. O espaço no pensamento social brasileiro

 


 

Dear Eduardo

Thank you again! It is a very interesting and ambitious piece of work. However, I think it is a bit too nostalgic for the old orders; for example racial categories were rife in the medieval Islamic empires, because they went along with the institution of slave labour; the Roma could testify to the same problem with the old Austro-Hungarian Empire, where they were enslaved and dehumanised. And so far as I know, "limpieza de sangre" is a medieval Spanish term, coined in the context of the Reconquista and Inquisition; or am I wrong? So yes, I agree that there are political problems to be solved in nation states all over the world, concerning citizenship and rights, but that does not warrant looking for models in the past.
Best wishes,

Ulrika Martensson
The Norwegian University of Science & Technology, Norway
Autor de: Trondheim: "The Covenant: A Pre-Modern Islamic Contract-Theory?" (SMI, Dept. History of religion)

 


 

 

Dear Eduardo Saguier,

You ask very interesting questions.  
Certainly, on the first one I think that there are not only parallels between the crisis of the nation state in South America in the last century and the other parts of the world, but I think that it is also one connected process that first showed itself in Latin America and has now moved on around the globe.  I think that it will continue to move and plague even more countries in the near future.  It may have already begun in China as well.
On the second issue, I think that there are always parallels among empires -- both in the rise and the fall.  Yet, each one is slightly unique.  I immediately see a few with the Spanish empire and the Ottomans and Soviets, but they may not be the same that you intend, and I would have to think more deeply about it. 
 Right now I am away from home and office -- slowly making my way back to Mongolia where I will be working  for a few months finishing this book on the daughters of Genghis Khan. Keep up the good works!  keep me informed as you progress with this line of thought.  If I were seated right now or in my office I might have more to say, but maybe another time I will have clearer thoughts.

Jack Weatherford
Macalester College, St. Paul, Minnesota, USA
Jack Weatherford is a professor of Anthropology at Macalester College, specializing in Mongolia. He recently received media spotlight for his 2004 book, Genghis Khan and the Making of the Modern World. In 2006, he was awarded the Order of the Polar Star, Mongolia’s highest national honor.

 


 

Estimado colega,

Gracias por su mensaje. Me parece que sí puede ser interesante enfocar el proceso de formación de los estados nacionales soberanos a partir de la descomposición  de los imperios. A veces se tiende, casi inconscientemente, a suponer que los estados son la forma primordial de organización política y que los imperios no pueden ser más que el resultado de la expansión de los estados. Pero esto sólo es medianamente cierto para algunos imperios coloniales. Lo que ustedes sugieren puede ser más realista y más fructífero analiticamente; sería algo así: La forma de organización tradicional es un conjunto de unidades locales, diversas y dispersas, bajo un amplio paraguas imperial. Cuando éste se deshace, las piezas fragmentadas tienden a aglutinarse en unidades relativamente más pequeñas, aunque extensas, a las que llamamos estados, los cuales, en contraste con los imperios, implican un intento de fijar fronteras y forzar la homogeneidad interna. En muchos casos este intento ha fracasado, efectivamente, tanto tras la descomposición del imperio español en las Américas, como tras la del imperio británico en Africa y Asia, como tras la disolución del imperio soviético en Europa y Asia.
Estaria bien que, para empezar, pudieran desarrollar algo así como una 'narrativa analítica' de estos procesos.
La discusión contra la literatura previa siempre se puede dejar para un apéndice.
Atentamente,

Josep M. Colomer
Research Professor, Higher Council of Scientific Research.
Affiliated profesor, Barcelona-Graduate School of Economics.
Elected member, Academia Europaea.
Life member, American Political Science Association.


 

Eduardo,

The kinds of comparisons you are suggesting are exactly what the book is about -- especially the
fall of the Spanish and Ottoman empires, plus those of Eastern Europe and then the Soviet Union.  There are also some interesting chapters that speak to the problems of the Latin American nations in the post-colonial period.  I hope you get a chance to read the book and would be interested in your comments.

Joe Esherick
University of California, San Diego (UCSD).
Autor de  Empire to nation. Historical perspectives on the making of the modern world By Joseph Esherick, Hasan Kayali and Eric van Young, eds., London: Rowman and ...

 


 

Dear Dr. Saguier:

You may wish to consult an excellent edited volume:   Joseph Esherick, Hasan Kayali, and Eric Van Young, editors, Empire to Nation:  Historical Perspectives on the Making of the Modern World (Rowman and Littlefield, 2006).  This work makes exactly the comparisons between Latin America and other post-imperial societies that you describe.
Sincerely,

Miles Kahler
University of California, San Diego (UCSD). 
Autor de Territoriality and Conflict in an Era of Globalization (co-edited with Barbara Walter, Cambridge University Press, 2006); Governance in a Global Economy (co-edited with David Lake, Princeton University Press, 2003) and Leadership Selection in the Major Multilaterals (Institute for International Economics, 2001). 

 


 

Eduardo

    An interesting essay, in a quite postmodern style, based on wide reading. I commend it, but I think it is difficult to compare the ethno-territorial fracturing of states in Africa or the breakup of multinational empires with the more homogeneous Spanish and Portuguese empires where ethnic divisions, where they exist, are largely based on non-territorial racial divides.
Best

Eric Kaufmann
(Birkbeck College, University of London, UK);
Autor de:  Unionism and Orangeism in Northern Ireland since 1945: the decline of the loyal family (Manchester University Press, May '07)

 


 

Hola Eduardo,
 
Voy a leer con atencion el adjunto, si me preguntas mi opinion podemos tomar dos posturas: si tomamos una culturalista no seria posible comparar la caida del imp otomano y espanol por motivos de diferente indole, pero si tomamos una estructuralista si. Basicamente, desde esta ultima los imperios surgen luego de crisis politico e instucionales muy fuertes como guerras internas o civiles, El imperio romano se crea luego de la guerra entre republicanos y populares, el imperio espanol luego de la lucha entre catolicos y no catolicos, el britanico luego de la lucha entre protestantes y catolicos, el norteamericano luego de la crisis norte-sur. Una vez que se consolidan, los imperios ponen en funcionamiento diferentes mecanismo de homogeneización creando ideologia e identidad. Diferentes estratos, grupos y pueblos son sometidos bajo un uniculturalismo bien marcado. En su etapa de decadencia, precisamente los imperios presentan una desarticulacion interna en cuanto a la construccion de un enemigo externo. si el surgimiento de estas estructuras, se da luego de una gran lucha interna, su caida obedece a luchas y guerras externas. Pero voy a leer mas en detalle el trabajo, esto es a groso modo.. un abrazo

Maximiliano Korstanje
Universidad de Palermo


 

Prof. Eduardo R. Saguier

He recibido toda la información acerca del Simposio así como del libro que ustedes  preparan y me han parecido muy interesantes. Ante todo le explico que mis líneas de investigación actuales se circunscriben al estudio de la América colonial, la Iglesia, el mundo indígena y su resistencia a los procesos de dominación. No obstante, como profesora de Historia de América me vinculo a los procesos por ustedes apuntados. Por tanto presto mi adhesión personal a su proyecto pero me gustaría tener más información sobre el Simposio que pretenden realizar.
Quiero agregarle que he notado en la propuesta enviada una escasa participación de los cientistas sociales cubanos en la misma. Si esto se debe a falta de comunicación con este mundo académico me brindo para facilitarle los vínculos con el mismo porque, aunque soy argentina, laboro actualmente en Cuba. Para ello enviaré a varios colaboradores su propuesta y espero que respondan también a la convocatoria.
Reciba mis cordiales saludos y quedo a la espera de sus noticias:


María Victoria Guevara
Colegio Universitario San Gerónimo de La Habana
Universidad de La Habana
C/ O’Reilly nº 104 Habana Vieja, Ciudad de La Habana, Cuba
Tel. 866-3736

 


 

Dear Eduardo,

Thank you for your initiative in the Research Program.  I just came back from Ghana and did not read your previous e-mail.
I would be happy to contribute in any capacity.
Best,

Edmund Abaka
University of Miami at Coral Gables
AFRICA AND AFRICAN DIASPORA Edmund Abaka ... RACE AND ETHNICITY Edmund Abaka ... ECONOMIC, BUSINESS, AND LABOR HISTORY Edmund Abaka ...

 

  ^ Subir
© CopyLeft 2008/2024 - www.er-saguier.org - Crisis y estado-nación
Permitida la reproducción, citando al sitio web e incluyendo un enlace al artículo original o al dominio de este sitio web.

Sitio Web desarrollado por Papyros Digitales